toi van gelder - fysiek-theater.nl

 

 

Achtergrond

 

Waarom dat Noh-masker?

Ik heb niet de pretentie dat ik theater zou kunnen maken zoals ze dat in Azië doen. Maar ze doen daar iets op het toneel wat me buitengewoon fascineert.

Ik zag eens een voorstelling van een Koreaans gezelschap, in traditionele kostuums, het decor zoals zij dat traditioneel gewend zijn, van bordkarton, ze spraken met zangerige stemmen, in het Koreaans, je kon er geen woord van verstaan, ze deden hun wonderlijke opkomsten, stonden halverwege stil, namen een pose aan, keken scheel, zwaaiden met hun jassen, trilden met hun hoofddeksels en liepen dan weer door met grote passen en zwaaiende armen.
En ze speelde Hamlet.
Nog nooit zag ik zo’n mooie Hamlet, nooit zo gruwelijk, zo lieflijk en teder, zo verdrietig, zo vals en doortrapt.

VERDER LEZEN

 

Slapstick

Een slapstick is een apparaat dat in het theater gebruikt wordt om bij een gevecht vanuit de coulissen luide klappen te laten horen. Het is een plank met een handvat waarop een ander plankje met een touwtje is vastgemaakt, een soort klepper, of een klapstok om meer precies te zijn. Deze battacio uit de Commedia dell'arte wordt in het Engels slapstick genoemd. De slapstick wordt gebruikt in kluchten en komische acts. Later werden dergelijke komische acts slapsticks genoemd.

VERDER LEZEN

 

Wolfram Mehring

Wolfram Mehring (1930 in Münster) is een Duitse toneelspeler, regisseur en schrijver. Al voor Jerzy Grotowski en veel langer nog voor Peter Brook hield hij zich bezig met het werk en het vak van de toneelspeler buiten de geïnstitutionaliseerde toneelscholen om.

VERDER LEZEN

 

METHODE STANISLAVSKI

Vóórdat het realistische toneel eind 1800 ontstond had niemand een methode ontworpen om een dergelijke geloofwaardigheid te bereiken. Er zijn natuurlijk altijd acteurs en actrices geweest die dit door hun eigen talent en aanleg aan de dag legden, maar niemand had een systeem ontworpen dat ook onderwezen kon worden en dat kon worden overgedragen aan toekomstige generaties.  Degene die dit op de meest succesvolle manier deed was de Russische acteur en regisseur Constantin Stanislavski.

VERDER LEZEN

 

METHODE GROTOWSKI

Peter Brook: Grotowski is uniek. Waarom? Omdat niemand in de hele wereld, voor zover ik weet, niemand sinds Stanislavski, de aard van acteren, naar het fenomeen, de bedoeling, het wezen en de wetenschap van de geestelijk-lichamelijke, emotionele processen zo diep en volkomen heeft onderzocht als Grotowski.

VERDER LEZEN

 

Waarom ging ik naar Parijs?

Ik wil mijn hele leven al toneelspelen, ik weet niet waarom. Ik zoek iets, ik draag iets in me wat zich ondanks mezelf ontwikkelen wil, wat Carl Jung de Daimon noemt, volgens mij kiest ieder mens het beroep waar hij zelf het meeste van kan leren, wat hij het meeste nodig heeft om te worden wie hij wil zijn, worden wil, om het leven en de wereld te begrijpen. Voor mij is dat toneelspelen.

VERDER LEZEN

 

Acteren internationaal

In alle landen wordt anders geacteerd. Er zijn andere tradities, andere gewoontes. Engelsen acteren anders dan Duitsers of Fransen. In Engeland ligt bij het acteren de nadruk op het woord, de tekst. In Duitsland hebben ze een lange literaire traditie waarvan uit geacteerd wordt. Fransen, de Latijnse landen, acteren meer vanuit de beweging, de fysieke uitdrukking. Het heeft met volksaard en cultuur te maken. In Amerika doen ze het nog weer anders, hoewel ze getraind zijn in wat zij noemen The Method, wat de spelmethode volgens Stanislavski is, Marlon Brando en Tom Cruise bijvoorbeeld zijn in deze traditie getraind.

VERDER LEZEN

 

Akademie voor Podiumvorming

In 1966 door Albert Vogel en Dany Zonewa opgericht, bestond tot 1976.

Een algemene driejarige beroepsopleiding met specialistische mogelijkheden voor toneel, cabaret, show, musical en televisie.

VERDER LEZEN

 

Literatuurlijst

Uit deze boeken kun je veel inspiratie halen...

VERDER LEZEN

 


 

 

| naar boven |